Zodra hij uit bed komt zie ik het al aan zijn gezicht. Het staat op onweer. Het eerste dat hij benoemd is : ‘ Ik voel me niet lekker. Ik wil niet naar school.’ Bij ons thuis was vroeger de regel zolang je geen koorts hebt of moet overgeven kun je gewoon naar school. Afspraak is afspraak, maar alles straalt hetzelfde uit, hij wil niet naar school.
Twijfel
En waar doe je dan goed aan? Aan de ene kant wil ik hem leren dat hij naar zijn gevoel mag luisteren en aan de andere kant wil ik hem leren dat bepaalde dingen gewoon moeten en dat je ook op school mag zijn als je je niet helemaal happy voelt. Is hij gewoon nog moe? Heeft hij echt ergens pijn? Speelt er iets op school waar hij de juiste woorden nog niet voor kan vinden? Zal ik de inspiratiekaarten inzetten? Allemaal gedachten die door mijn hoofd schieten.
Antwoord
Hij wil een antwoord. Dit probeert hij af te dwingen door mij dezelfde vraag in verschillende bewoordingen te stellen. Uiteindelijk is hij stellig: ‘Ik wil niet naar school. Ik wil thuis blijven en als dat niet kan wil ik naar opa en oma. ‘ Thuis blijven is geen optie. Ik heb allemaal afspraken staan die ik niet kan verzetten. Ik voel er ook weinig voor om hem naar opa en oma te brengen, omdat ik vrij zeker weet da er eenmaal daar weinig aan de hand is. Daarbij komt dat als ik nu toegeef, ik de komende tien keer dezelfde discussie sta te voeren.
De eerste stap
Ik start met het erkennen van zijn gevoel. Want het is waar dat hij dit nu zo ervaart. Daar is geen goed of fout in. Het werkt averechts om te vervallen in opmerkingen als ‘het valt wel mee’ of ‘het gaat straks vast wel over’. Vervolgens maak ik de stappen zo klein mogelijk en gericht op het hier en nu. We gaan eerst eens even aankleden. Wat wil je op je brood? Nog even niet bezig met wat hierna komt. Wanneer hij toch een antwoord afdwingt benoem ik dat ik er even over moet nadenken.
Transfermiddel
Vandaag kies ik ervoor om een transfermiddel in te zetten. In het geval van onze oudste gooi ik hoge ogen met Ted. De knuffel die hij overal mee naartoe sleept. We in viervoud in huis hebben voor het geval er eentje zoek raakt. Door Ted te laten helpen bij de overgang en hem op die manier een beetje extra ondersteuning en verbinding mee te geven lukt het toch om de schakel naar school te maken. Is al het gemopper dan als sneeuw voor de zonde verdwenen, net als zijn vervelende gevoel? Zeker niet, maar hij is wel weer in beweging.