Ontprikkelen
Ontprikkelen is eigenlijk niks anders dan een activiteit om het hooggevoelige brein de kans te geven alle eerder opgedane prikkels te verwerken. Op het moment dat er bijvoorbeeld veel spanning is rondom Sinterklaas of zoals bij ons vanmorgen vanwege een bezoekje aan school, is het fijn om het hooggevoelige brein de tijd en de ruimte te geven deze prikkels in zijn eigen tempo te verwerken.
Wanneer je daar geen ruimte voor geeft zul je merken dat je kind ander gedrag gaat laten zien en mogelijk ontvlamd in de boosheid waar ik vorige week over vertelde.
Voor iedereen anders
Een goede manier om te ontprikkelen is voor iedereen anders. Jongens zoeken over het algemeen de ontprikkeling in beweging, meisjes vaker in andere dingen. Het is belangrijk om goed naar je kind te kijken. Zo kun je ontdekken welke activiteit ontprikkelend werkt en je dus graag op voorhand zou willen inzetten.
Plannen
Ga je iets spannends doen? Kijkt je kind ergens naar uit en vraagt dit daarom veel van hem? Dan plan je dus voor de tijd al een moment in om met minder prikkels die spannende activiteit in te gaan. Is het spannende of prikkelrijke moment voorbij, dan ga je ook achteraf weer een ontprikkelende activiteit aanbieden om de nieuwe stoot aan prikkels de kans te geven om verwerkt te worden.
Praktische lijstjes
Ik ben altijd van de praktische lijstjes en deel dan ook het liefst een heleboel activiteiten in een makkelijk overzicht. Kijk zelf wat bij je kind past. Probeer het uit en zie wat het effect ervan is. Het werkt altijd fijn wanneer je verschillende manieren hebt om te ontprikkelen, omdat niet iedere activiteit op elke tijd en plaats even geschikt is.
Wat kun je inzetten om je kind te laten ontprikkelen:
– Bewegen
– Creatief bezig zijn
– Water
– Muziek luisteren
– Bellen blazen
Aangeven
Zo kan ik de lijst nog veel langer maken, maar dit is een fijn begin. Er zullen automatisch een aantal dingen op deze lijst staan waarvan je nu al weet, dit vindt mijn kind echt helemaal niks. Die hoef je dan dus ook niet uit te proberen. Gevoelige kinderen kunnen vaak heel goed zelf aangeven wat ze fijn vinden en wat niet, betrek je kind bij het zoeken naar fijne activiteiten. Het is fijn wanneer je een aantal vaste activiteiten hebt, zodat je kind ook leert: ‘ Als ik me zo voel, zijn dit de activiteiten die ik kan doen.’